MAISTO PAPILDŲ ENCIKLOPEDIJA
 
Žuvų taukai

Žuvų taukai naudingi polinesočiomis riebalų rūgštimis omega-3, riebaluose tirpiais vitaminais A ir D. Nuo seno jie žinomi kaip organizmą stiprinanti ir širdį sauganti priemonė. Dabartinis medicinos mokslas įrodė, kad žuvų taukai yra vienintelis nepakeičiamųjų riebalų rūgščių - eikozapentaeninės (EPR) ir dokozaheksaeninės (DHR) šaltinis. Šių riebalų rūgščių galime gauti tik valgydami žuvies produktus arba žuvų taukus. Žuvų taukai yra gaminami iš riebios jūrinės žuvies, kuri turi daugiausiai riebalų rūgščių omega-3. Žuvų taukų papildai būna dviejų rūšių: gaminami iš žuvies mėsos arba iš žuvies kepenų, dažniausiai menkės, aliejaus. Žuvų taukuose, pagamintuose iš menkių kepenų aliejaus, nėra daug riebalų rūgščių omega-3, bet yra organizmui būtinų riebaluose tirpių vitaminų A ir D. Vitaminas A - reikšmingas regėjimui, odai, didina organizmo atsparumą, padeda formuotis skeletui, nervų sistemai. Vitaminas D - būtinas kalcio ir fosforo apykaitai, suteikia kaulams ir dantims tvirtumo. Žuvų taukai pagaminti iš žuvies mėsos turi daugiau riebalų rūgščių omega-3 riebalų, reikalingų širdies ir kraujagyslių apsaugai, nervų sistemai, protinei veiklai.

Vartojimas

Renkantis žuvų taukus reikia atkreipti dėmesį į jų sudėtį. Ant kai kurių žuvų taukų papildų yra nurodomas bendras jų kiekis bei vitaminų A ir D koncentracija. Tai dažniausiai iš menkių kepenų aliejaus pagaminti žuvų taukai. Vartojant tokius žuvų taukus organizmas aprūpinamas riebaluose tirpiais vitaminais. Sergant širdies ir kraujagyslių ligomis, patariama rinktis žuvų taukus, kur būtų nurodytas tikslus riebalų rūgščių omega-3, EPR ir DHR kiekis, nes iš žuvies taukų šių riebalų rūgščių reikia labiausiai širdies ir kraujagyslių apsaugai. Dažniausiai žuvų taukai būna tirpalo arba kapsulių pavidalu. Skystos formos žuvų taukų vartojimo rekomendacijoje būna nurodytas dozavimas šaukšteliais. Kapsulėse dažniausiai būna 500, 750 ar 1000 miligramų žuvų taukų, o juose esančių riebalų rūgščių omega-3 koncentracija gali būti įvairi.