MAISTO PAPILDŲ ENCIKLOPEDIJA
 
Triptofanas

Triptofanas yra esminė amino rūgštis, kurios organizme nesigamina, todėl būtinai turime gauti su maistu. Triptofanas yra naudojamas sintezei daugelio organizmui būtinų medžiagų. Jis verčiamas 5-hidroksitriptofanu (5-HTP), iš kurio susidaro neuromediatorius serotoninas ir miego hormonas melatoninas. Serotoninas reguliuoja smegenų impulsus, nuo jo priklauso miego kokybė, atsipalaidavimas, nuotaika, apetitas. Depresijos metu sumažėja serotonino išsiskyrimas iš nervų ląstelių. Didėjant serotinino kiekiui kraujyje, mažėja depresijos simptomų. Serotoninas palengvina PMS ir menopauzės metu atsiradusius nuotaikų svyravimus, dirglumą, pagerina atsipalaidavimą miegant, sumažina „dirglių kojų“ sindromą. Migrenos metu nustatomas sumažėjęs triptofano kiekis, todėl manoma, kad maisto papildai su triptofanu gali padėti kai vargina migreniniai galvos skausmai. Geriausias triptofano šaltinis - šokoladas, avižos, bananai, pienas, varškės sūris, kalakutiena, žuvis, mėsa, žemės riešutai. Triptofano trūkumas išsivysto kai mažai valgoma baltyminio maisto. Trūkstant šios amino rūgšties organizme sumažėja ir vitamino B3 (niacino). Tritofano trūkumas gali paskatinti depresijos, nemigos, šizofrenijos išsivystymą. Jei organizme trūksta ir magnio, tuomet labiau spazmuoja kraujagysles, didėja kraujo spaudimas. Trūkstant triptofano didėja noras valgyti saldumynus.

Vartojimas

Triptofano gali būti vieno ir derinyje su vitaminu B6 bei magniu, kurie reikalingi triptofano apykaitai. Vartojant triptofano miego pagerinimui, geriau jo gerti vakare. Jei depresija gydoma serotonino reabsorbcijos inhibitoriais (vaistais, didinančiais serotonino kiekį sinapsėse), dėl maisto papildų su triptofanu vartojimo reikia pasitarti su gydančiu gydytoju. Sergant kepenų ir inkstų ligomis dėl amino rūgščių vartojimo reikia pasitarti su gydytoju.