MAISTO PAPILDŲ ENCIKLOPEDIJA
 
Teaninas
(L-teaninas)

Teaninas - unikali nebaltyminė, kaip įprasta, amino rūgštis, randama tik arbatžolėse ir vienos rūšies grybuose. Mokslinis jos pavadinimas - gama etilamino-l-glutamo rūgštis. Ji buvo atrasta Japonijos mokslininkų, kurie vėliau surado ir fermentinį L-teanino sintezės būdą. Nustatyta, kad L-teaninas patenka į smegenis ir didina gama-amino sviesto rūgšties, serotonino ir dopamino koncentraciją. Šių neuromediatorių smegenyse daugiau pasigamina, kai būna puiki nuotaika ir gera savijauta. Kai serotonino ir dopamino trūksta, labiau jaučiamas nuovargis, bloga nuotaika. Gama-amino sviesto rūgštis saugo smegenis nuo dirgiklių ir veikia atpalaiduojančiai. Taigi teigiamu L-teanino veikimu smegenims yra paaiškinamas atpalaiduojantis arbatos poveikis. Natūraliuose maisto papilduose yra naudojams L-teaninas išgautas iš Camellia sinensis arbatžolių rūšies lapų. Jis pasižymi atpalaiduojančiu, raminančiu poveikiu, tačiau neslopina. Vartojamas prieš miegą pagerina miego kokybę. Tiriant smegenų veiklą, nustatyta, kad L-teaninas skatina alfa bangas, kurios rodo smegenų atsipalaidavimo būseną. L-teaninas gerina miego kokybę, mažina streso poveikį, ramina. Teaninas yra reikšmingas mokymosi procesui, atminties susiformavimui, dėmesio koncentravimui. Yra tiriama kaip L-teaninas stiprina imunitetą, didindamas T limfocitų aktyvumą, kaip mažina šalutinį chemoterapijos poveikį bei stiprina priešvėžinių vaistų veikimą.  

Vartojimas

L-teanino yra arbatžolėse, o viename arbatos puodelyje gali būti iki 20 miligramų L-teanino. Jo yra ir sudėtyje maisto papildų, skirtų pagerinti atsipalaidavimą ir palengvinti užmigimą. Atpalaiduojantis efektas pasireiškia išgėrus nuo 50 iki 200 miligramų. Didelių nervinių stresų metu galima L-teanino dozę didinti, bet neviršyti 600 mg per šešias valandas. Nėščioms ir maitinačioms moterims L-teanino vartoti nepatariama, nes nėra patirties. Sergant kepenų ir inkstų ligomis dėl amino rūgščių vartojimo reikia pasitarti su gydytoju.