MAISTO PAPILDŲ ENCIKLOPEDIJA
 
Selenas
(L-seleno metioninas, natrio selenatas, natrio selenitas)

Selenas - būtinas organizmui mikroelementas, antioksidantas. Jis dalyvauja baltymų sintezėje, skydliaukės hormonų gamyboje, saugo ląsteles nuo laisvųjų radikalų. Selenas reikalingas susidaryti selenoproteinams: gliutationo peroksidazei, tioredoksino reduktazei bei kitiems baltymams ir fermentams. L-seleno metioninas - organinė seleno forma, kaupiama organizme, įeina į amino rūgšties metionino sudėtį. Selenas labai svarbus imuninės sistemos ir skydliaukės funkcijoms. Jis kartu su kitais mineralais dalyvauja leukocitų gamyboje, palaiko organizmo atsparumą infekcijoms. Selenoproteinai, kaip antioksidantai, saugo ląsteles nuo pažeidimo laisvaisiais radikalais. Taip selenas dalyvauja organizmo apsaugoje nuo laisvųjų radikalų sukeliamo senėjimo ir degeneracinių ligų, pavyzdžiui, kataraktos, amžinės geltonosios dėmės degeneracijos, artrito, aterosklerozės. Dalyvaudamas baltymų sintezėje, selenas įtakoja vaisingumą. Ypač jis svarbus vyrų spermos baltymų kokybei. Selenas turi ir uždegimą reguliuojančių savybių, kurios yra reikšmingos reumatoidinio artrito ir kitų autoimuninių ligų eigai. Selenas dalyvauja skydliaukės hormonų sintezėje, būtinas jodo panaudojimui skydliaukėje. Kaip antioksidantas ir svarbi baltymų sintezei medžiaga, selenas yra reikšmingas plaukų augimui, odos būklei, kolageno sintezei. Organizme seleno daugiausiai sukaupiama skydliaukėje, kepenyse ir raumenyse, kiek mažiau inkstuose ir plazmoje. Seleno gauname valgydami mėsos, žuvies produktus, kiaušinius, grūdus. Jo nemažai yra mielėse, česnakuose. Turtingiausi selenu - braziliniai riešutai. Maisto produktuose seleno kiekis priklauso nuo jo kiekio dirvožemyje. Dabar dirvožemyje, ypač kai kuriose teritorijose, yra ženkliai sumažėjęs seleno kiekis, todėl ir maisto produktuose, jo yra mažiau. Seleno trūkumas organizme gali atsirasti sutrikus inkstų funkcijai, parenterinio maitinimo metu. Skrandžio ir žarnyno ligos blogina seleno pasisavinimą. Sergantiems bronchine astma, rūkantiems nustatomas sumažėjęs seleno kiekis organizme. Seleno trūkumas gali pasireikšti raumenų silpnumu, širdies funkcijos sutrikimu, imuniteto susilpnėjimu, gali paskatinti senėjimą, aterosklerozės ir reumatoidinio artrito vystymąsi, gali sutrikdyti skydliaukės funkciją. Europos maisto saugos tarnyba (EFSA angl.), vertinusi seleno, kaip maisto papildo, reikšmę patvirtino, kad jis svarbus normaliai imuninei funkcijai, skydliaukės veiklai ir organizmo apsaugai.

Vartojimas

Seleno būna sudėtyje daugelio multivitaminų preparatų, skirtų papildyti mitybą vitaminais ir mikroelementais. Čia jo dažniausiai būna rekomenduojama paros norma. Rekomenduojama seleno paros norma yra 55 mikrogramai suaugusiems ir nuo 10 iki 30 mikrogramų vaikams. Didesnės seleno dozės - nuo 100 iki 200 mikrogramų gali būti deriniuose su kitais antioksidantais. Seleno būna ir maisto papildų sudėtyje derinyje su akims, sąnariams ar imuninei sistemai naudingomis medžiagomis. Yra ir vieno seleno maisto papildų. Maisto papilduose selenas naudojamas kelių formų: seleno mielių, L-seleno metioninas, natrio selenatas ar natrio selenitas. Labai didelių seleno dozių vartoti nerekomenduojama, nes jis gali veikti toksiškai, sukelti virškinimo sutrikimus, nagų pabalimą, plaukų slinkimą. Didžiausias toleruojamas seleno kiekis yra 400 mikrogramų per parą.