MAISTO PAPILDŲ ENCIKLOPEDIJA
 
Riebalų rūgštys omega-6

Riebalų rūgštys omega-6 yra polinesočiosios riebalų rūgštys, vadinamos nepakeičiamomis, nes žmogaus organizmas jų negamina. Todėl šių riebalų rūgščių būtina gauti su maistu. Yra išskiriamos trys pagrindinės riebalų rūgštys omega-6: linoleinė (LR), gama linoleno (GLR) ir arachidono (AR) rūgštis. Riebalų rūgštys omega-6 yra būtinos biologiškai aktyvių medžiagų sintezei, uždegimo reguliacijai, plaukų augimui, odos ir kaulų struktūros palaikymui, hormonų gamybai ir reprodukcinei funkcijai palaikyti. Naudojantiems maisto racione daug augalinių aliejų, paprastai riebalų rūgščių omega-6 netrūksta, ypač linoleinės, kurios yra visuose augaliniuose aliejuose. Svarbu žinoti, kad visos trys minėtos riebalų rūgštys turi ir esminių skirtumų. Linoleinė rūgštis organizme verčiama į gama linoleno, o pastaroji jei trūksta arachidono rūgšties - verčiama ja. Arachidono rūgšties gauname ir valgydami mėsą. Gama linoleno rūgšties yra ne visuose augaliniuose aliejuose, daugiausiai jos turi dvimetės nakvišos, vaistinės agurklės ir juodųjų serbentų sėklų aliejai. Arachidono rūgštis dalyvauja eikozanoidų gamyboje, kurie gali didinti kraujo spaudimą, sukelti kraujagyslių spazmus, skatinti alergines ir uždegimines reakcijas, trombocitų agregaciją ir trombų susidarymą. Priešingai veikiančių eikozanoidų gamybą įtakoja gama linoleno ir eikozapentaeninė riebalų rūgštis (priklausanti omega-3). Todėl norint užtikrinti normalias organizmo funkcijas, šių riebalų rūgščių reikia būtinai abiejų, o svarbiausia - tinkama proporcija. Deja daugelio maisto racione yra per daug mėsos (arachidono rūgšties šaltinis), mažiau augalinių aliejų (alfa linoleno ir gama linoleno rūgščių šaltinis), o žuvies mažiausiai (eikozapentaeninės ir dokozaheksaeninės riebalų rūgščių šaltiniai). Uždegimą mažinančiu poveikiu pasižyminti gama linoleno riebalų rūgštis ne visa paverčiama į arachidono rūgštį, skatinančia uždegimą. Didžioji jos dalis organizme virsta dihomogama linoleno rūgštimi (DGLR), kuri konkuruoja su arachidono rūgštimi ir slopina uždegimą. Yra nustatyta, kad žmonių, turinčių polinkį alergijai, organizme linoleinė rūgštis sunkiau verčiama gama linoleno rūgštimi, jų kraujyje randami mažesni nei sveikųjų GLR kiekiai. Todėl sergantiems uždegiminėmis, alerginėmis odos, gleivinių ligomis svarbu papildomai vartoti gama linoleno rūgšties, kurios yra vaistinės agurklės, dvimetės nakvišos ir juodųjų serbentų sėklų aliejuose.

Vartojimas

Kadangi arachidono rūgšties daug gauname su mėsa, o linoleinės rūšties su tradiciškai vartojamais augaliniais aliejais, jų papildomai vartoti nereikia. Na o gama linoleno rūgšties, kurios tradiciniame maiste nėra daug, yra gaminami specialūs maisto papildai iš dvimetės nakvišos, vaistinės agurklės, juodųjų serbentų sėklų aliejų. Taip pat GLR yra ir dumbliuose. Kadangi skirtingų preparatų koncentracija gali skirtis, reikia atkreipti dėmesį į kiekvieno jų sudėtį, kiek juose yra GLR. Vartojant sudėtinių maisto papildų reikia vadovautis vartojimo rekomendacijomis, nurodytomis ant pakuotės. Vartojant kraujo krešėjimą mažinančių vaistų, fenotiazinų grupės vaistų, antibiotiko ceftazidimo, dėl riebalų rūgščių omega-6 vartojimo reikia pasitarti su gydančiu gydytoju.