MAISTO PAPILDŲ ENCIKLOPEDIJA
 
Lecitinas

Lecitinas yra sudėtinė, į riebalus panaši medžiaga, priskiriama fosfolipidų grupei. Jis įeina į ląstelių membranų sudėtį. Lecitino yra daugelyje augalinės ir gyvūninės kilmės maisto produktų: jautienoje, kiaulienoje, avienoje, kepenyse, kiaušinio trynyje, sojų pupelėse, kviečių gemaluose, žemės riešutuose. Lecitinas mažai tirpus vandenyje. Maisto pramonėje lecitinas naudojamas kaip emulsiklis, jo maisto priedo numeris yra E322. Didžiausias lecitino šaltinis yra sojų pupelės. Tokio lecitino sudėtyje yra šių fosfolipidų: cholino, inozitolio, etanolamino, fosfatido rūgšties. Lecitino, išskirto iš sojų pupelių, savybės skiriasi nuo lecitino, išskirto iš kiaušinio trynio. Yra duomenų, kad sojų pupelių lecitinas turi teigiamą riebalų apykaitą veikiantį ir cholesterolio kiekį kraujyje mažinantį poveikį. Kai kiaušinio trynio lecitinas, priešingai - cholesterolio kiekį didina. Medicininiu požiūriu lecitinas reikšmingas kaip fosfatidilcholino šaltinis, iš kurio atsiskyręs cholinas yra panaudojamas ląstelių membranų fosfatidilcholino sintezei. Fosfatidilcholinas nervų sistemoje skatina acetilcholino sintezę. Acetilcholinas savo ruožtu svarbus smegenų funkcijoms: atminčiai susiformuoti, dėmesiui koncentruoti. Yra atliekami tyrimai su lecitinu vertinantys jo poveikį nervų ligoms, kurių metu būna sutrinkusi acetilcholino sintezė. Lecitinas dalyvauja riebalų, cholesterolio apykaitoje, greitina riebalų virškinimą. Tikslus mechanizmas, kaip lecitinas galėtų mažinti cholesterolio kiekį kraujyje ir lėtinti aterosklerozės riziką, kol kas nėra žinomas. Yra duomenų, kad lecitinas pagerina sausos odos, plaukų būklę. Sojų lecitino patariama papildomai vartoti vyresnio amžiaus žmonėms, kai yra atminties sutrikimai, sergant ateroskleroze.

Vartojimas

Lecitino maisto papildų sudėtyje būna atskirai vieno arba derinyje su kitomis nervų sistemai arba širdžiai ir kraujagyslėms naudingomis medžiagomis. Kiek vartoti lecitino, priklauso nuo jame esančio fosfatidilcholino koncentracijos - kuo ji didesnė, tuo mažesnių lecitino dozių reikėtų. Taip pat dozė priklauso ir nuo paskirties: riebalų apykaitai gerinti, kai yra padidėjęs cholesterolio kiekis kraujyje, lecitino rekomenduojama ilgą laiką vartoti po 2 gramus per parą. Maisto papildų su lecitinu kapsulėje būna  nuo 500 mg iki 1200 mg lecitino. Jų gamintojai rekomenduoja vartoti 1 - 2 kapsules per parą.