MAISTO PAPILDŲ ENCIKLOPEDIJA
 
Kreatinas

Kreatinas - natūralus amino rūgščių: arginino, metionino ir glicino derivatas, sintezuojamas kepenyse, kasoje ir inkstuose. Daugiausiai kreatino yra panaudojama skeleto ir širdies raumenyse bei smegenyse. Čia kreatinas metabolizuojamas į kreatino fosfotą, kuris reikalingas ATF veiklai, jis aprūpina adenozino trifosfatą fosfatu. Kreatinas užtikrina raumenų ląstelių energijos šaltinį, reikalingą raumenų susitraukimui ir efektyviam darbui. Raumenų ląstelėse kreatinas yra saugomas kreatino fosfato pavidalu ir tik atsiradus didesniam energijos poreikiui greitai ja aprūpina, skirtingai nuo lėtesnio glikolizės proceso, kurio metu raumenyse susidaro pieno rūgšties. Todėl kreatino papildų vartojama intensyviai sportuojant. Jie didina raumenų jėgą ir ištvermę, padeda išvengti raumenų skausmo ir nuovargio. Ypač kreatinas naudingas, kai reikia pasiekti labai stiprią jėgą per trumpą laiką, nedarant ilgesnių raumenų poilsio pertraukų. Organizme kreatino sintezė vyksta kepenyse, taip pat jo reikia gauti ir su maistu. Geriausias kreatino šaltinis yra žuvis ir mėsa, kurių viename kilograme yra nuo keturių iki penkių gramų kreatino. Paprastai kreatino normaliai besimaitinantiems žmonėms netrūksta. Jo poreikis padidėja intensyvaus fizinio krūvio metu. Trūkstant kreatino greičiau pavargstama, sumažėja raumenų jėga ir gali varginti raumenų skausmas. Yra nustatyta, kad sergant kai kuriomis kvėpavimo, raumenų ir sąnarių ligomis būna sumažėjęs kreatino kiekis. Todėl gali būti naudinga kreatino vartoti raumenų stiprinimui ne tik sportuojant, bet ir sergant raumenų distrofija.

Vartojimas

Kreatinas yra populiariausias sportininkų maisto papildas. Jo būna vieno, derinyje su mineralais, amino rūgštimis, vitaminais, gliukoze. Maisto papildų sudėtyje kreatinas būna kreatino monohidrato forma, chelatų su magniu ir kitokių junginių forma. Kiek jo vartoti, priklauso nuo kūno svorio ir fizinio aktyvumo. Sergantieji inkstų ir kepenų ligomis dėl kreatino, kaip ir dėl kitų amino rūgščių vartojimo, turėtų pasitarti su gydytoju.