MAISTO PAPILDŲ ENCIKLOPEDIJA
 
Kalis

Kalis - svarbiausias organizmo katijonas, vadinamas širdies mineralu. Jis reguliuoja širdies ritmą ir kraujo spaudimą, dalyvauja plintant nerviniam impulsui, palaiko organizmo skysčių ir pH balansą, ląstelių osmosinį slėgį. Kalis veikia kaip elektrolitas (kiti du organizmo elektrolitai yra natris ir chloras), reguliuoja vandens molekulių judėjimą per ląstelių membraną. Net 98% viso organizme esančio jo kiekio yra ląstelėse. Kalio apykaitą daugiausiai reguliuoja inkstai ir antinksčių žievės hormonai. Kalis tiesiogiai veikia širdies raumens ir nervinio impulso laidžiosios sistemos ląstelių funkcijas. Keičiantis kalio koncentracijai, keičiasi ir širdies raumens susitraukimai. Epidemiologiniai stebėjimai rodo, kad vyraujant daugiau kalio turinčiai mitybai, mažėja aukšto kraujo spaudimo ir su juo susijusių ligų - insulto, infarkto, inkstų nepakankamumo rizika. Ypač svarbu pakankamą kalio kiekį gauti žmonėms, daugiau valgantiems sūriai ir dėl to per daug gaunantiems natrio.

Kalio daug yra šviežiuose vaisiuose ir daržovėse: avokaduose, ankštiniuose, špinatuose, slyvose, pomidoruose, abrikosuose, bananuose, bulvėse (nenuluptose) ir kt.

Kalio trūkumą gali sukelti žarnyno ligos, sutrikdančios jo pasisavinimą, vėmimas, viduriavimas, šlapimo išsiskyrimą skatinantys ir hormoniniai vaistai. Kalio trūkumas vadinamas hipokalemija. Jai būdinga energijos stoka, raumenų silpnumas, nereguliarus širdies plakimas, kurį parodo specifiniai pakitimai elektrokardiogramoje. Trūkstant kalio didėja kraujo rūgštingumas, kraujo spaudimas, sutrinka baltymų apykaita bei jungiamųjų audinių sintezė. 

Vartojimas

Šiuo metu Pasaulio sveikatos organizacija rekomenduoja vyresniems nei 16 m. asmenims per dieną gauti ne mažiau kaip 3510 mg kalio ir geriausia, kad didesnė dalis būtų iš daržovių ir vaisių, nes tokia mityba palankiai veikia širdies ir kraujagyslių sistemą. Lietuvos Higienos normoje rekomenduojama kalio paros norma yra 2000 mg. Pagal tai, ženklinant maisto papildus, nurodoma kiek procentų paros normos atitinka kalio kiekis dozuotėje. Kad išvengti virškinamojo trakto sudirginimo, geriau maisto papildų su kaliu vartoti valgio metu. Kalio maisto papildų sudėtyje būna vieno arba derinyje su magniu, rečiau, nedideliais kiekiais ir kai kurių multivitaminų sudėtyje. Kalio ir magnio deriniai naudingi tuo, kad magnis būtinas kalio pasisavinimui ląstelėse. Šie mineralai sinergistiškai veikia reguliuodami širdies, raumenų ir nervų sistemos veiklą. Kalio maisto papilduose būna įvairių druskų pavidalu: organinių kalio citrato ar kalio gliukonato, neorganinių kalio chlorido ar kalio karbonato. Kiekviename kalio junginyje (druskoje) yra skirtingas kalio kiekis, todėl reikia atkreipti dėmesį, kiek gryno (elementinio) kalio yra dozuotėje. Sergantieji inkstų ligomis bei vartojantieji kalį sulaikančius diuretikus ir kitus vaistus, dėl kalio vartojimo turėtų pasitarti su gydytoju.