MAISTO PAPILDŲ ENCIKLOPEDIJA
 
Fosforas

Fosforas - makroelementas, kurio ypač daug yra kauluose ir dantyse. Jis susijungęs su baltymais ir riebalais įeina į daugelio audinių sudėtį, dalyvauja genetinės informacijos perdavime. Fosforas yra ATF, generuojančios energiją, sudėtinė dalis. Fosforas būtinas aminorūgščių ir fosfolipidų susidarymui. Fosfolipidai yra ląstelių membranų sudedamoji dalis. Fosforo, kaip ir kalcio, iš visų organizmo mineralų, yra sukaupiami didžiausi kiekiai. Apie 85% fosforo yra kauluose ir dantyse, apie 10 % cirkuliuoja kraujyje. Fosforo reikia tinkamai širdies ir inkstų funkcijai. Jis dalyvauja augimo procesuose, būtinas nervų sistemos veiklai. Fosforas dalyvauja palaikant balansą kai kurių vitaminų ir mineralų: vitamino D, kalcio, jodo, magnio, cinko, niacino. Labai svarbu kokiu santykiu organizmas gauna fosforo ir kalcio. Norma yra 1:1,5. Jei organizme sukaupiama per daug fosforo, padidėja kalcio išsiskyrimas su šlapimu ir gali inkstuose susidaryti akmenų. Fosforo yra daugelyje maisto produktų, nes jis yra visų gyvų organizmų sudėtinė dalis. Ypač daug fosforo yra mėsoje, žuvyje, piene, grūduose, pupelėse, žirniuose, riešutuose, avižų kruopose, duonoje. Nebadaujant, organizmas pakankamai fosforo gauna su maistu. Sutrikus fosforo apykaitai, greičiau susergama rachitu, kraujagyslių ateroskleroze, jaučiamas nuovargis, protinio ir fizinio darbingumo sumažėjimas. Vartojant ilgą laiką aliuminio turinčių antacidinių vaistų, gali sutrikti fosforo pasisavinimas ir atsirasti jo trūkumas organizme. Fosforo trūkumui būdinga apetito stoka, nuovargis, kaulų skausmai, kaulų suminkštėjimas, nereguliarus kvėpavimas. Vaikystėje trūkstant fosforo sutrinka kaulų ir dantų augimas.

Vartojimas 

Fosforo rekomenduojama per parą gauti paaugliams ir suaugusiems nuo 900 iki 1200 mg, vaikams - nuo 200 iki 800 mg. Kadangi jo maiste yra pakankamai, todėl sveikai maitinantis, papildomai vartoti fosforo nereikia. Labai retai fosforo būna multivitaminų preparatų sudėtyje. Fosforo būna derinyje su kalciu,maisto papildų, skirtų kaulams stiprinti, sudėtyje. Didelės fosforo dozės gali pabloginti geležies, vario, cinko pasisavinimą, todėl didesnes jo dozes, geriau išgerti atskirai nuo šių mikrolementų.