MAISTO PAPILDŲ ENCIKLOPEDIJA
 
Eikozapentaeninė riebalų rūgštis

Eikozapentaeninė riebalų rūgštis (EPR) priskiriama polinesočiosioms omega-3 riebalų rūgštims. Pagrindinis jos šaltinis yra jūrinių žuvų produktai, žuvų taukai, dumbliai. Ši riebalų rūgštis yra nepakeičiama, nes jos žmogaus organizmas negamina. Todėl jei mažai valgome žuvies, atsiranda trūkumas. Eikozapentaeninė riebalų rūgštis dalyvauja sintezėje prostaglandinų, kurie slopina trombocitų agregaciją, plečia kraujagysles. Taip pat jos reikia vykti sintezei tromboksano ir leukotrienų, kurie mažina uždegimines reakcijas. Tyrimais nustatyta, kad EPR viena arba derinyje su kitomis riebalų rūgštimis omega-3 veiksmingai mažina uždegimą, skatina protinę veiklą. Pastarųjų metų tyrimai nurodo EPR naudą palengvinant depresijos simptomus. Nustatyta, kad EPR slopina kai kuriuos kepenų fermentus, dalyvaujančius vaistų metabolizme.

Vartojimas

Eikozapentaeninės riebalų rūgšties būna riebalų rūgščių omega-3 ir žuvų taukų sudėtyje. Didesnė EPR koncentracija būna riebalų rūgščių omega-3 maisto papilduose, nei žuvų taukuose. Skirtingų gamintojų preparatų stiprumas skiriasi, todėl vertinant jų sudėtį, reikia atkreipti dėmesį ne tik kiek yra viso žuvų taukų, bet ir kiek tiksliai yra eikozapentaeninės riebalų rūgšties (EPR). Dažniausiai maisto papildų sudėtyje EPR būna su DHR - dokozaheksaenine riebalų rūgštimi. Kuri taip pat priklauso nepakeičiamoms riebalų rūgštims omega-3. Vienoje kapsulėje šių riebalų rūgščių dažniausiai būna tokie kiekiai: 180 mg EPR ir 120 mg DHR (bendrai 300 miligramų). Pasaulio sveikatos organizacija rekomenduoja sveikiems žmonėms kasdien suvartoti nuo 300 iki 500 miligramų EPR ir DHR (bendrai). Tai atitinka 1 - 2 tokios koncentracijos riebalų rūgščių omega-3 kapsules per parą. Esant širdies ir kraujagyslių ligų rizikai, širdies apsaugai Amerikos kardiologų asociacija rekomenduoja per parą išgerti apie 1 gramą EPR ir DHR.