MAISTO PAPILDŲ ENCIKLOPEDIJA
 
Chitosanas

Chitosanas - aminopolisacharidas, maistinės skaidulos, išgaunamos iš kiaukutinių - krabų, krevečių ir kt. vėžiagyvių chitino. Pašalinus iš chitino acetilo grupę, gaunamas chitosanas. Kaip ir augalinės skaidulos, chitosanas žarnyne nėra suvirškinamas. Jis virškinimo trakte turi teigiamą krūvį ir pritraukia neigiamą krūvį turinčias daleles - tulžies rūgštis, laisvas riebalų rūgštis, cholesterolį. Susijungę su chitosanu riebalai nebegali būti absorbuojami, todėl yra pašalinami iš žarnyno. Tuo būdu chitosanas vartojamas kartu su maistu, turinčiu riebalų, sumažina riebalų pasisavinimą. Chitosanas negali sumažinti organizmo audiniuose jau sukauptų riebalų kiekio, tik mažina riebalų, patekusių į žarnyną pasisavinimą ir tuo būdu mažina jų kaupimąsi organizme. Kadangi pats chitosanas nesuvirškinamas ir nepasisavinamas, jis nesuteikia papildomų kalorijų. Dėl riebalus surišančių savybių, chitosanas pasižymi cholesterolį mažinančiu poveikiu. Chitosano riebalus surišantį ir iš žarnyno šalinantį aktyvumą sustiprina vitaminas C (askorbo rūgštis). Vartojant chitosano su citrinų rūgštimi greičiau atsiranda sotumo jausmas, sumažėja apetitas. Manoma, kad chitosanas, kaip ir augalinės skaidulos, gali būti naudingas natūraliai žarnyno mikroflorai. Kol kas šis poveikis nėra ištirtas.

Vartojimas

Chitosano maisto papildų sudėtyje būna vieno arba derinyje su vitaminu C bei kitomis virškinimą gerinančiomis ar medžiagų apykaitą skatinančiomis medžiagomis. Jo rekomenduojama gerti po 300 - 500 mg 10 - 30 minučių prieš valgį, gausiai užsigeriant vandeniu. Ilgą laiką vartojant chitosano gali pablogėti vitaminų ir mikroelementų pasisavinimas. Jei vartojami multivitaminų preparatai, juos geriau išgerti skirtingu laiku nei geriamas chitosanas, pavyzdžiui - ryte, o chitosano gerti prieš pietus ir vakarienę.