MAISTO PAPILDŲ ENCIKLOPEDIJA
 
Beta-karotenas

Beta-karotenas yra vitamino A provitaminas. Iš jo kepenyse organizmas pagal poreikį gamina vitaminą A. Todėl, nors beta-karotenas ir priklauso riebaluose tirpiems vitaminams, jo perdozavimo pavojaus nėra. Beta-karoteno daugiausia yra morkose, moliūguose, pomidoruose, kopūstuose, špinatuose, brokoliuose ir kitose žaliose daržovėse, abrikosuose, ypač daug - šaltalankio ir šermukšnio uogose. Vitaminas A būtinas ląstelėms augti ir diferencijuotis. Jis užtikrina epitelinių audinių - odos ir gleivinės vientisumą ir atsinaujinimą. Trūkstant vitamino A, oda ir gleivinė sausėja, odoje atsiranda įtrūkimų, sumažėja atsparumas infekcijoms. Įsisavintą vitaminą A ir kitus karotinus organizmas audiniuose paverčia retinoliu, kuris vėliau verčiamas retinaliu arba retinolio rūgštimi. Retinalis yra svarbus regos funkcijai, retinolio rūgštis reikalinga tarpląsteliniams retinolio rūgšties receptoriams. Labiausiai ištirta vitamino A reikšmė regėjimui. Akių dugne esančioje tinklainėje šviesos signalas sukelia chemines reakcijas, kurių metu skyla rodopsino molekulės, toliau perduodamos signalus į smegenis ir taip susidaro vaizdas. Vitaminas A reikalingas rodopsino sintezei - naujoms rodopsino molekulėms susidaryti. Todėl jei trūksta vitamino A, silpsta regėjimas. Taip pat sausėja akies ragena, voko gleivinė, sumažėja apsauginis ašarų poveikis. Vitamino A trūkumas pasireiškia ir odoje - oda tampa blyškesnė, sausesnė. Pagrindinės vitamino A trūkumo priežastys yra dvi - nevisavertė mityba arba sutrikęs jo pasisavinimas iš žarnyno. Vitaminas A ir beta-karotenas yra antioksidantai. Jų antioksidacinis poveikis labai reikšmingas saugant akis ir odą nuo žalingo aplinkos teršalų, ultravioletinių spindulių poveikio. Todėl beta-karoteno papildomai vartojama vasarą, kaitinantis saulėje ar lankantis soliariumuose. Jis padeda gražiau įdegti, išlaikyti odos švelnumą ir saugo odą nuo kenksmingų spindulių. Naudinga vartoti vitamino A arba beta-karoteno akių apsaugai daug dirbantiems kompiuteriu arba dirbantiems dirbtinio apšvietimo patalpose.

Vartojimas

Beta-karoteno rekomenduojama vaikams vartoti nuo 3 iki 6 mg, paaugliams ir suaugusiems - nuo 6 iki 15 mg per parą. Beta-karoteno būna multivitaminų, antioksidantų kompleksų, nėščiosioms skirtų maisto papildų sudėtyje bei sudėtinių maisto papildų sudėtyje, derinyje su odai, akims naudingomis medžiagomis. Taip pat jo būna ir vieno tablečių ar kapsulių forma. Beta-karotenas maisto papildų sudėtyje gali būti sintetinis arba natūralus. Kol kas nėra įrodyta skirtumų tarp natūralaus ir sintetinio beta-karoteno veikimo. Yra nustatyta, kad natūralus beta-karotenas pasisavinimo iš žarnyno metu yra paverčiamas tokia pat formule, kaip ir sintetinio. Vieno didelio epidemiologinio tyrimo metu, rūkantiems vyrams, vartojantiems vitaminų antioksidantų, padidėjo plaučių vėžio rizika. Šio tyrimo dalyviai vartojo sintetinio beta-karoteno. Todėl rūkantiems nepatariama vartoti beta-karoteno. Tyrimų su gyvūnais metu nustatyta, kad natūralus beta-karotenas pasižymėjo geresnėmis antioksidacinėmis savybėmis. Ant pakuočių natūralūs beta-karotenas žymimas, pvz. palmių aliejaus karotenas arba „natūralus“. Jei parašyta tik beta-karotenas, greičiausiai tai sintetinis. Kadangi beta-karotenas yra riebaluose tirpi medžiaga, jis geriau pasisavinamas kai vartojamas valgio metu.