MAISTO PAPILDŲ ENCIKLOPEDIJA
 
Argininas

Argininas yra viena iš dešimt būtiniausių organizmui aminorūgščių, baltymų statybinė medžiaga. Tai pusiau esminė aminorūgštis, kurios organizme gali pasigaminti iš esminių aminorūgščių. Kad netrūktų arginino, labai svarbu jo ir esminių aminorūgščių nuolat gauti su maistu. Argininas dalyvauja daugelyje medžiagų apykaitos ir fiziologinių procesų. Jis yra aktyvi baltymų ir fermentų sudėtinė dalis. Argininas reikalingas ląstelių dalijimosi procesams, žaizdų gijimui, imuninės sistemos veiklai. Jis stimuliuoja užkrūčio liauką, kurioje gaminami T-limfocitai. Dalyvaudamas šlapalo sintezėje, argininas padeda iš organizmo pašalinti toksišką amoniaką. Stimuliuodamas gliukagono ir insulino išsiskyrimą, argininas dalyvauja gliukozės apykaitoje. Organizmas naudoja argininą azoto monoksido gamybai. Azoto monoksidas dalyvauja su kraujagyslių endoteliu susijusiose fiziologinėse reakcijose - plečia kraujagysles bei reguliuoja žarnyno kraujagyslių vazomotorines funkcijas ir žarnyno peristaltiką. Palaikydamas gerą kraujotaką, argininas padeda raumenims ir sąnariams apsirūpinti reikiamomis medžiagomis, o būdamas aminorūgšties prolino prekursorius, palaiko kolageno gamybą sąnariuose. Trūkstant arginino sutrinka insulino apykaita, gliukozės gamyba, kepenų riebalų apykaita, silpnėja ir lūžinėja plaukai, blogai gyja žaizdos, užkietėja viduriai. Trūkstant vyrų dietoje arginino, sumažėja spermatozoidų skaičius bei judrumas. Arginino trūkumui labai būdingas raumenų silpnumas. Argininas reikšmingas augimo hormono sintezei, todėl labai svarbu užtikrinti pakankamą arginino kiekį augančio vaiko organizme. Naujagimiams, gimusiems su fosfatsintetazės trūkumu, gali būti arginino stokos sindromas. Tokiems vaikams normalus augimas palaikomas papildant mitybą argininu. Arginino poreikis padidėja fizinio krūvio, streso, infekcijų metu, gyjant žaizdoms bei daugiau susidarant organizme amoniako. Ši amino rūgštis skatina raumenų masės augimą, energijos iš gliukozės ir riebalų gamybą, todėl dažnai vartojama aktyviai sportuojant. Arginino gauname valgydami mėsą, riešutus, žuvį. Daug arginino yra kalakutienoje, moliūgų ir sezamų sėklose, migdoluose. Taip pat jo yra šokolade, sojoje, avižų, grikių kruopose.

Vartojimas

Maisto papilduose L-arginino būna vieno arba deriniuose su kitomis aminorūgštimis bei kitomis medžiagomis palaikančiomis raumenų, jungiamųjų audinių, imuninės sistemos funkcijas, medžiagų apykaitą, kraujotaką; taip pat sudėtyje maisto papildų, skirtų vartoti aktyviai sportuojantiems bei vyrų potencijai palaikyti.